glitter-graphics.com

Follower Cik Puan Stoberi

Sunday, December 5, 2010

YA ALLAH...KUATKAN SEMANGATKU INI....

3 perkara untuk mendapat 3 perkara

Barangsiapa yang diilhamkan tiga perkara, maka dia akan mendapat tiga perkara:
  1. Orang yang diilhamkan untuk berdoa, ianya akan dikabulkan
  2. Orang yang ditunjukkan untuk istighfar, dia akan diampunkan
  3. Orang yang dianugerahi petunjuk untuk bersyukur, dia akan memperolehi tambahan rezeki.

Tanpa kesedihan kita tidak akan mengerti erti kebahagiaan. Justeru itu, kesedihan akan membuat kita bangkit untuk meraih kebahagiaan.

Apabila kita dilanda kesedihan, berhentilah dari melayani perasaan dan fikiran jika kita ingin terlepas dari belenggu penderitaan hidup.

Bersikap lemah dan bersedih hati apabila mendapat dugaan dari Allah bukanlah ciri orang-orang yang diangkat darjatnya oleh Allah.

Sibukkanlah diri dalam ibadah, mudah-mudahan ianya akan menjadi ubat yang mujarab bagi seseorang yang ingin bangkit dari kesedihan yang berpanjangan.

Terlalu lama tenggelam dalam kesedihan akan menambah penderitaan dan memberi peluang kepada syaitan untuk datang dengan bisikan-bisikan mendayu.





Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.
(Al Baqarah [2]:286)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...